مهارتورم و رشد توليد

✅هفتادوچهارمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان یزد،در محل سالن کنفرانس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی یزد برگزار شد
❇️دبیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و رئیس اتاق بازرگانی استان یزد ضمن عرض خیر مقدم به حاضران در جلسه عملکرد استان یزد در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان را قابل توجه خواند و افزود: با کمک مسئولان استان رتبه خوبی در سطح ملی کسب کردیم و استان یزد در این خصوص جزو شش استان برتر کشور است.
«محمدرضا قمي» در آغاز این نشست ضمن اشاره به نتایج بسیار مناسب طرح بورسیه شغلی در سال جاری اظهار داشت: بالغ بر ٩۵ دانشجو در سال جاری به وسیله واحدهای صنعتی استان بورسیه شده اند.
✳️قمی همچنین موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه را حیاتی خواند و گفت: این موضوع مدت زمان زیادی است که در سطوح مختلف مطرح شده اما در زمان مسئوليت دكتر فاطمي قابل لمس است به طوریکه به دنبال مصوبه ستاد نوآوري و فناوري اقتصاد دانش بنيان در ارتباط با بورسیه تحصیلی در مجموع ٩۵ دانشجو داوطلب بورسيه برای ١٧ شركت متقاضي شدند که اكنون ٥٣ دانشجو براي عقد قرارداد با شركت مربوطه جلساتی داشته اند و این مهم محقق شده است و برای ٣۴ نفر دیگر در اين هفته جلساتی برگزار مي شود و مابقى نيز تا دوم آذرماه نهايي خواهند شد. اين مدل موفقيت آميز مي تواند به عنوان مصوبه در سطح ملي مطرح شود زيرا متقاضي از ساير استان ها برای این طرح وجود دارد.
قمی درباره اهمیت موضوع شتاب دهنده ها و اجرای این طرح بیان داشت: بنا بر این شد تا شتابدهنده های توزیع و فروش و شتاب دهنده های مهارت یاب و بازاریاب با همكاري بخش خصوصي و دانشگاه پيرو عمليات خوب بورسيه تحصیلی انجام و پيگيري شود و گزارش آن به صورت مجدد در شورا ظرف دو هفته براي عملياتي كردن آن مورد بررسی قرار گیرد.
وی عنوان کرد: در مجموع اتاق بازرگاني زمانی قادر به همکاری است که عملیاتی شدن این طرح عیان شده باشد. در این صورت همه امكانات مورد نياز در اختيار تیم ها قرار داده خواهد شد. اما درکل اثرگذاری این طرح در زمان اجرا باید روشن شود.
قمي ادامه داد: در سال ١٣٩۵ جهت بازاريابي و سنجش بازار، شركتي در زيرمجوعه اتاق بازرگانی یزد ایجاد شد كه توانست با موافقت اتاق ايران، كشور هاي اتیوپي و غنا را در بخش آفریقا و در جنوب خليج فارس با قطر زير مجموعه خود و در شمال نيز مركزيت بر تفليس گرجستان قرار دهد و پنج نيرو جوان فارغ التحصيل دانشگاه برای این مهم جذب شد- كه البته آموزش درستی در این زمینه به آن ها داده نشده بود- به کشورهای مذکور فرستاده شدند كه بين ٤ تا ٨ ماه با امكانات كافي در اين محل ها سكونت داشتند و حركت هايي نیز آغاز شد اما به موفقیت کامل دست نیافت.
وی پشتیبانی شرکت های دخیل را حائز اهمیت خواند و گفت: زحماتي در زمینه های بازاریابی كشيده مي شود اما شركت هايي كه باید پشتيباني كنند بنا به دلايل مختلف متعهد به این حمایت نیستند به ویژه صنایعی که در سطح ملي شاخص اند مانند كاشي و سراميك آن طور كه باید تعهدات خود را انجام نمی دهند بنابراين اگر بنا بر انجام حركتي است اين تعهد باید از صنايع گرفته شود. موضوع دیگر مسائل سیاسی است كه از طرف وزارت امور خارجه بايد مورد پشتيباني قرار گيرد، اکنون ظاهرا انجام مي شود اما بايد جدي تر گرفته شود. بحث شركت هاي دانش بنيان در اين حوزه مهم است نمونه هايي وجود دارد كه ایده هاي خوبی در جریان است و در بحث فروش و بازار مشكل دارند، اگر به اين بخش توجه شود بهترين نتیجه گرفته مي شود.
❇️نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس، در ادامه به اهمیت موضوع شتاب دهنده ها اشاره کرد و گفت: بحث شتاب دهنده ها حركتي نو و جهش يافته در حوزه توليد و صادرات است. مدل ارائه شده خوب و قابل قبول بود و انتظار می رود دانشگاه به مسائلی بپردازد که نیاز جامعه باشد و از مسائل نظری به حوزه عملی وارد شود.
«محمدصالح جوکار»افزود: چند نكته مهم وجود دارد که باید به آن توجه کرد، زماني كه در شرايط كنوني به استان يزد نگاه مي كنيم توليد و صادرات یکی انگاشته می شود و بین این دو امر مهم فاصله اي نيست. اين وضعیت معقولي نيست در حالي كه سابقا در يزد توليد از تجارت جدا بوده است.
وی تصریح کرد: در شرایط کنونی تولیدکننده با نیروی انسانی و فناوری سروکار دارد که باید برای افزایش کیفیت و سطح رقابت به آن توجه کند. در حالی که كسي كه صادرات انجام مي دهد بايد مزيت هاي محصول را ارائه كند.
💹جوکار گفت: در صحبتی با استاندار یزد مطرح شد که سفري به روسيه داشته باشيم زیرا مصالح ساختماني مورد نیاز ساختمان سازي در استان یزد در حال تولید است و اين مي تواند دريچه اي براي امر صادرات باشد، سفارت نیز در حال پیگیری و تسهیل گری این موضوعات است. در این راستا قابل به ذکر است که وزارت امور خارجه که صرفا در حوزه سياسي فعال بوده امروز معاونت اقتصادي اين وزارت خانه در حوزه اقتصادی فعال شده است بنابراین مدل نظری ارائه شده باید با دستگاه های متولی از جمله وزارت امور خارجه برای عملیاتی شدن هماهنگ شود. در سطح استان نیز اگر توافقي با اتاق بازرگاني و دانشگاه ها صورت گیرد به بهبود وضعيت كمك می کند.
وی همچنین بر تاثیرگذاری آغاز کار شتاب دهنده ها بر مبانی آموزشی تاکید کرد و بیان داشت: دانشجوهای رشته های مربوطه باید بر مبنای نیازها آموزش ببینند. این طرح خود می تواند در آينده به كسب و كار تبديل شود و براي آموزش ديدگان اشتغال ايجاد كند. به طور کلی این طرح قابل قبول بوده و اما بايد به وجه عملياتي شدن آن توجه ويژه شود.,
آینده روشن در منابع انسانی
با اجرای طرح مهارت آموزی
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس همچنین اظهار داشت: بحث مهارت آموزي به طور كلي موضوع مهمي است چه در كار و چه در زندگي اما متاسفانه سمت و سوی تعلیم و تربيت به سمت دروس نظري رفته و اکنون افراد فارغ التحصيل نه خانه داري و خانواده داری بلدند و نه مهارت خاصی دارند.
جوکار افزود: يكي از بحث هاي مهم اين است كه دانشجويان اكنون از آينده خود نا اميدند. در گذشته نه چندان دور در دهه شصت و هفتاد خانواده ها خودكفا بودند و فرزندان كنار دست پدران خود آموزش مي ديدند اما امروزه تابستان دانش آموزان با كلاس هاي شنا و غيره پر مي شود.
وی بر بحث مهارت آموزی تاکید کرد و گفت: اگر انساني از آموزش و پرورش خارج شد بايد روش زندگي را یاد گرفته و بتواند روزي خود را تامين كند. اما این اتفاق اکنون رخ نمی دهد. طرح مهارت آموزی طرحي خوب و جامع است و اگر دانشگاه هاي ما همگي به اين سمت حركت كنند آينده روشني براي منابع انساني خواهيم داشت. البته ایرادات قانونی نیز در این خصوص وجود دارد که می توان در همکاری با مرکز تحقیقات مجلس در قالب طرح قانونی اصلاحیات را صورت داد.
✳️رئيس دانشگاه آزاد نیز در توضیح دومین دستور جلسه نشست شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت با عنوان طرح «مهارت یار» اظهار کرد: این طرح صرفا از جانب دانشگاه آزاد نبود و ١۴ مجموعه دولتی و خوصی در آن نقش داشته اند.
«محمدرضا دهقانی اشکذری» افزود: مسئله این است که به همان اندازه كه دانشگاه ها در توليد علم قوي هستند در مهارت ضعف دارند و به این دلیل است که در حوزه مهارت امكانات دانشگاه ها به اندازه اي نيست که به پاي صنعت برسد و همینطور توان مالي کافی وجود ندارد. همچنین دانشگاه از نظر عملي یك مينياتوري از صنعت است زمانی که دانشجو وارد محیط کار مي شود نمی تواند ارتباطي بين خوانده ها و واقعیت بیاید و از طرف ديگر به شدت نياز به نيروي ماهر وجود دارد. طرح هاي موجود مانند كاورزی و كارآموزي اشكالاتي دارند از جمله این که دانشجو را ترم هاي اخر با محیط کار درگير مي كنند در برهه ای که دانشجو تربيت پذير نيست. البته قوانینی نیز وجود دارند که کار را دشوار می کند. برخي قوانين مانع صنايع و دانشگاه ها هستند.
❇️رئیس دانشگاه آزاد یزد ،کمبود نیرو با وجود تقاضای بالا را یکی از موضوعات مهم دانست اما نقص قوانین را مشکل جدی تری معرفی کرد و بیان داشت: قانون بيمه برای دانشجویان وجود دارد اما صرفا حق سنوات است و خدمات درمانی و پوشش جسمانی را پوشش نمی دهد.
دهقانی افزود: اصناف و صنايع مي گويند من از قانون مي ترسم زیرا زمانی که دانشجو در حوزه صنعت كار می کند و آسیبی می بیند صاحب کار با مشکلات زیادی اعم از تامین اجتماعی و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مواجه می شود. البته طرح خيلي خوبي فني حرفه اي در این خصوص دارد «با نام كسب مهارت در محیط كار واقعي» بدین معنا که دانشجو اگر از فني حرفه ای به سمت صنعت بيايد يك پوشش بيمه اي را شامل مي شود اما اشکال این طرح در این است که دانشگاه ها درگیر نشدند و آمار زیادی از این طرح استقبال نکرده اند و طرح كارورزي نيز با وجود ویژگی های خوبی که دارد اما محدود به فارغ التحصيلان است.
وی مطرح کرد: موضوع مهم اين است كه دانشجو از ١٨ سالگي بايد كار را آغاز كند و از ابتدا يادگيری را دنبال کند در این راستا نامه ای با امضاي اداره كل صمت به صنايع ارسال شد كه نيازهای خود در حوزه تحصيلات را اعلام كند و يك ليستي از رشته گردهم آمد که نزديك به ١٠٠ رشته مهارتي فوق العاده منعطف را در بر می گیرد.
دهقانی در توضیح این طرح می گوید: طرح بدين صورت است كه كارگاه هاي مهم در سطح صنعت را شناسايي كرده كه اكنون ٧ مورد از آن محقق شده است و قراردادی با آنها منعقد می شود. در ادامه يك تابلويي سر در كارگاه نصب مي شود، زماني كه صلاحيت آن تاييد شد دانشجو به سايت طراحي شده مراجعه کرده و براي گذراندن واحدهاي عملي خود درخواست مي دهد و از ترم يك در حوزه صنعت فعاليت خود را آغاز مي كند. در ادامه ناظر آموزشي دانشگاه وظيفه دارد به كارگاه مراجعه كند تا ١٦ هفته كار را چك كند، يكي از طرح هاي خوبي كه از دل اين كار منتج می شود «طرح بورسيه مهارت» است.
رئیس دانشگاه آزاد استان یزد برای رفع موانع برای این طرح پیشنهاداتی ارائه کرد: طرح سرباز مهارت یکی از راهکارهای مهم در این طرح است، اگر مجلس گذراندن سربازی در همان کارخانه را برای دانشجويي كه از ترم يك با صنعت پيوند خورده را تضمين كند اين كار كاملا پيوند اشتغال را ايجاد مي كند، زیرا دغدغه سربازي باعث شده است سه هزار بيكار در استان يزد داشته باشيم، اين طرح اگر اجرايي شود موجی از دانشجويان كارداني روانه صنعت و اصناف مي شوند.
وی ادامه داد: سامانه ای طراحي شده که دانشجو به آن مراجعه كرده و تست شخصيتي و مهارتي خود را ثبت کرده و متناسب با ویژگی هایی که دارد به کارگاه ها معرفی می کنیم. اميد است در مجلس قوانينی كه صنعت و اصناف را مي ترساند پیگیری و حل شود.
دهقانی در نهایت گفت: متاسفانه رشته هاي مهارتي طرفدار آنچنانی ندارند و مهارت آموزي از فرهنگ جامعه خارج شده است. اگر فرهنگ به سمت انتخاب رشته هاي مهارتي پيش برود مي تواند به پيشرفت کمک کند و اين كمك به صنعت است که نيروي ماهر جوان به آنها معرفي شوند.
✳️استاندار یزد در این نشست عنوان کرد: در طول يك سال اخير ارتباط و تعامل بسيار خوبی بين بخش خصوصي و دانشگاه با محوريت اتاق بازرگاني ايجاد شده است که نمونه آن بحث بورسيه تحصيلی است كه به نتيجه رسيد و نمونه هاي ديگري نیز وجود دارد كه يكي پس از ديگري به سرانجام خواهند رسید.
«مهران فاطمی» افزود: اميدواريم محصول اين بهم رساني ها به شکل مطلوب در ارتباط دانشگاه - جامعه و صنعت –دانشگاه موثر باشد و به نتايج خوبي برسد.
وی همچنین ضمن تشکر از اتاق بازرگانی استان یزد و همچنین ستاد اقتصاد دانش بنیان که فعالانه موضوعات را دنبال می کنند، افزود: درباره بحث شتاب دهنده ها باید چند نكته رعايت شود. شتاب دهنده بازار و صادرات بايد با محوریت دانشگاه یزد تصويب شود اما ساير دانشگاه هاي استان و داوطلبان نيز در شوراي سياست گذاري تعامل داشته و تمركز نيز بر واحدهاي متوسط و خرد باشد
✅فاطمی تصریح کرد: اتاق بازرگانی درگاه اصلی این مهم بوده و این پیوند باید به گونه ای باشد تا بحث کارامدی و اثربخشی آن به صورت ملموس برای بخش خصوصی روشن شود و این نیازمند برگزاری جلساتی دیگر است تا مدل عملیاتی آن تدوین گردد.
وی با تاکید بر اهمیت فرصت های بازرگانی خاطرنشان کرد: در جلسه شوراي برنامه ریزی استان بر اين مهم تاكيد داشتم به طوریکه اکنون که به صورت مداوم تعاملات و قراردادهاي همكاري درحال انعقاد است باید از اين فرصت استفاده كنيم. همچنین خواهشمندم هم اتاق بازرگاني و هم معاونت اقتصادي استانداري با همکاری یکدیگر براي قراردادهاي همكاري روسيه و افريقا توري در قالب يك هيئت تجاري تشکیل داده تا تفاهم نامه هايي نيز برقرار شود و متعاقب اينكه دولت با کشوري قراداد امضا می کند استان یزد باید جایگاه خود را در آن پیدا کند.
باید در جامعه جدی گرفته شود
استاندار یزد ضمن تشكر از دانشگاه يزد و دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: اگر همچنان با قدرت پیش برویم در آینده دانشگاه آزاد و يزد با موفقیت بیشتری رو به جلو مي رود.
«مهران فاطمی» افزود: هماهنگي بين ١٤-١٥ دستگاه بسیار دشوار بوده و همچنین رفع گره های قانونی توان زیادی می طلبد که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی این مهم را محقق کردند.
وی مشكل امروز را کمبود تکنسین دانست و گفت: به نظر مي آيد بايد تربیت افراد تكنسين جدی گرفته شود و اين طرح اين خلا را پر مي كند و از همان ابتدا دانشجو اين امكان را دارد تا در دل صنعت حضور يابد تا هم كارفرما احساس راحتي كند هم دانشگاه اين فضا را داشته باشد كه دانشجوي خود را به محيط كار ببرد و از فضاي صرفا نظري خارج شود. امروز دانشجو واحدهاي درسی را مي گذراند اما هيچ تخصصي ندارد درحالی که تنها چيزي كه به درد دانشجويان مي خورد دروس عملي است.
استاندار یزد تاکید کرد: فرهنگ سازي مهارت باید در جامعه صورت گيرد، قطعا بخش خصوصي و ساير دستگاه ها نيز حمايت خواهند كرد. با برگزاری یک دوره از این طرح آسيب شناسي دقیق صورت و نواقص آن رفع گردد زیرا بحث مهارت آموزی از اهمیت زیادی برخوردار است.