مهارتورم و رشد توليد

پنجاه و ششمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان،صبح روز چهارشنبه برابر با 6  امردادماه 1400 در محل سالن همایش های اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی یزد برگزار شد.

محمدعلی طالبی، در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در مورد جذب یارانه دولتی برای صادرات محصولات گلخانه‌ای، گفت: علاوه بر این باید پیگیری‌های لازم جهت جذب منابع پیش بینی شده این حوزه، برای یزد که دومین استان کشور در کشت‌های گلخانه ای است، صورت بگیرد و روی ارتقاء مزیت‌های نسبی محصولات جهت حضور فعال در بازارهای جهانی کار شود.

وی نقش دولت در صادرات محصولات کشاورزی را تسهیل صادرات و مانع زدایی از این مسیر عنوان و خاطرنشان کرد: باید در نگاه بلند مدت خود، کشت و صادرات محصولات کشاورزی به نحو اقتصادی را داشته باشیم تا بتوانیم به راحتی در بازارهای بین‌المللی رقابت کرده و با بهره گیری از مزیت‌های آن، صادرات مناسبی را داشته باشیم
استاندار بر بهره گیری از تجربیات موجود در امر صادرات هوایی محصولات کشاورزی و تمرکز بر کشورهای حوزه اوراسیا و گسترش بازارهای هدف خصوصا کشورهای اوراسیا به جای تمرکز بر چند کشور خاص مانند روسیه تاکید کرد
طالبی با اشاره به لزوم استفاده از رایزن‌های بازرگانی در بسیاری از حوزه‌ها از جمله در بخش کشاورزی و صادرات محصولات کشاورزی استان، تصریح کرد: این افراد می توانند در کشورهای هدف، اقدامات موثری در حوزه های بازاریابی و تسهیل صادرات انجام دهند، لذا لازم است در کارگروه توسعه صادرات یا در قالب‌های دیگر نحوه استفاده از این شرایط و اعلام آمادگی بخش خصوصی مشخص شود
استاندار افزود: مصوبات جلسه باید به نوعی کاربردی و قابل ارزیابی شود تا بتوان در یک تا دو ماه آینده میزان پیشرفت این مصوبات و اقدامات انجام شده در این حوزه را ارزیابی کرد
طالبی در پایان بر پیگیری موضوعات مطرح شده در جلسه توسط سازمان‌های جهادکشاورزی و صمت استان، دنبال کردن بحث مشوق‌های حوزه صادرات محصولات به ویژه در حوزه حمل و نقل هوایی و پیگیری اتحادیه گلخانه‌داران در خصوص اجرای مصوبات جلسه و انجام اقدامات جدی در حوزه ارتقا کیفی محصولات صادراتی تاکید کرد
محمدرضا قمی رئیس اتاق بازرگانی یزد درادامه نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی گفت:از جمله وظایفی که در فضای کسب و کار به اتاقهای بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی سراسر کشور واگذار شد نظر سنجی از فعالان اقتصادی در سراسر کشور و ارزیابی روند کار به صورت ماهانه و رتبه بندی شاخص های اقتصادی برای مدیران است
وی با بیان اینکه در خرداد ماه شاخص های موجود مشتریان عددی کمتر از 50 درصد دارد.
شاخص میزان فعالیت های کسب و کار در خرداد ماه 52.46 بوده است که نسبت به اردیبهشت کاهش داشته است
وی بیشترین سهم افزایش این شاخص را مربوط به بخش ساختمان دانست و گفت: 45.73 مربوط به مواد اولیه است که نسبت به ماه قبل کاهش داشته است
قمی با بیان اینکه کمبود مواد اولیه در واحدهای صنعتی را شاهد هستیم گفت: شاخص لوازم خریداری شده عدد 73.19 را نشان می‌دهد که نشان‌دهنده روند افزایشی قیمت‌ها در کل اقتصاد کشور است و شاخص محصولات کماکان در حال افزایش است
وی افزود: شاخص میزان سفارشات جدید عدد 40.15 است که برای سومین ماه پیاپی عددی کمتر از 50 است و کارشناسان بر این نظر هستند که این روند در کاهش تقاضا در شرایط بعد از انتخابات و بلاتکلیفی روند تقاضا در تصمیم برای خرید و شرایط قیمتی بازار است
رئیس اتاق بازرگانی یزد شاخص استخدام نیروی کار را عدد 51.50 دانست و گفت: نسبت به اردیبهشت وضعیت بهتری داریم و این روند نشان دهنده خوش‌بینی صاحبان اقتصادی نسبت به بهبود وضعیت است