مهارتورم و رشد توليد

 
 

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی یزد با بیان اینکه یکی از اولویت‌های فعالان بخش خصوصی، استفاده بهینه از فرصت‌ها برای تحقق زشد و توسعه صادراتی است گفت: ثبت ملی و جهانی کالاهای صادراتی یزد ضروری است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی یزد، نشست کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی یزد با موضوع توسعه صادرات و ثبت ملی و جهانی محصولات تولیدی صادراتی برگزار شد.
در این نشست، علی اصغر بیگی رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی یزد با بیان اینکه اتاق بازرگانی آماده همکاری برای پیگیری ثبت جهانی محصولات تولیدی استان در حوزه صادرات است اظهار داشت: امروز فعالان اقتصادی کشور صادرکننده می‌توانند در رساندن محصول خود به مصرف‌کننده نهایی در بازار هدف نقش بسیار پررنگ‌تری داشته باشند.
وی با بیان اینکه ذائقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سنجی بازار هدف با رویکرد مشارکت در توسعه محصولات صادراتی باید مورد توجه باشد افزود: مشکلاتی که پیش می اید قابل حل است و با تجربه ای که در طول سه دوره عضویت در اتاق بازرگانی دارم معتقدم با خرد جمعی و راهکارهای قانونی موجود به راحتی می توان بر مشکلات فایق آمد.
بیگی با اشاره به وجود خوشه های صنعتی در استان یزد تصریح کرد: اگر همه فعالان هر حوزه ای زیر چتر خوشه خود جمع شوند قطعا در توسعه بازارهای صادراتی موفق هستند و محصولات خود را در مقیاس های بیشتر و بزرگتر می توانند ارائه دهند و بازگشت پول را هم به صورت تضمینی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه توسعه فعالیت اقتصادی صادرات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور امری ضروری برای نجات اقتصاد کشور است ادامه داد: فعالان اقتصادی با شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سازی موثر از طریق خوشه ها، صادرات مقیاس ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیر با مدیریت مناسب و دانش فنی و با شناخت دقیق از نیاز و ذائقه بازار هدف در بنگاه‌ها محقق کنند.
اصغر آقانبیل، عضو دیگر کمیسیون صادرات نیز با بیان اینکه با ثبت برندهای معتبر و باکیفیت می توان تمام جهان را با تولیدات اصیل یزد مثل محصولات کنجدی آشنا کنیم افزود: اردکان یزد این قابلیت را دارد که پایتخت محصولات کنجدی ایران معرفی شود اما رسیدن به این مهم به همت و تلاش و پیگیری نیاز دارد که در اتاق یرد این آمادگی برای حمایت از فعالان این حوزه وجود دارد.
وی با اشاره به پیگیری های مستمر اتاق برای رفع مسائل صادرکنندگان افزود: ابتدا باید کشورهای هدف صادراتی مشخص باشند ضمن اینکه همه صنایع باید با اتاق بازرگانی ارتباط موثری داشته باشند تا از راهکارهای قانونی و اجرایی بهره مند شوند.
عباسعلی متوسلیان؛ عضو دیگر کمیسیون صادرات هم با بیان اینکه تولید و تجارت با یک بخشنامه به هم می ریزد گفت: تغییر رفتاری در زنجیره تولید و فروش نیاز است و اتاق بازرگانی در این شرایط باید راهکار جامع و مشترکی داشته باشد که همه تولیدکننده ها و صادرکنندگان را پوشش دهد.
وی با تاکید بر پرهیز از تبعیض رفتار در مواجهه با صنایع مختلف افزود: متاسفانه تصمیم گیری ها به دور از نظر تشکلات انجام می شود و این موارد باعث شکل گیری تصمیمات نادرست می شود که همه بدنه تولید و تجارت را در بر می گیرد و بازارها را به رقبا واگذار می کند.
متوسلیان ادامه داد: تصمی گیری های نادرست و پرابهام برای ما هزینه دارد در حالیکه ما نقشی در آن تصمیمات نداریم.
در ادامه این جلسه گزارش مفصلی از مشکلات و چالش های توسعه صادرات از جمله موانع داخلی و خارجی، بهره‌گیری از سیستم های مدیریتی نوین، وجود برخی ایرادات در سامانه های پولی و مالی کشور، اثربخشی پایین نمایشگاه های صادراتی، تعدد بخشنامه ها و… ارائه شد.