مهارتورم و رشد توليد

 

نمایندگان بخش خصوصی در چهارمین نشست کمیسیون بازرگانی و واردات اتاق بازرگانی یزد با اشاره به لزوم برنامه ریزی برای تامین و عرضه گوشت قرمز در استان یزد نسبت به افزایش قیمت دام زنده و گوشت قرمز و همچنین محدودیت‌های موجود در روند ثبت سفارش هشدار دادند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی یزد، چهارمین نشست کمیسیون بازرگانی و واردات اتاق بازرگانی یزد با سه دستور کار بررسی واردات دام و تامین گوشت قرمز، بررسی مشکلات ایجاد شده ناشی از سهمیه بندی واردات برای بازرگانان و بررسی مشکلاتی ناشی از تغییرات رویه ثبت سفارش برگزار شد.

 

انتقاد از محدودیت‌های موجود در روند ثبت سفارش

در این نشست مشکلات ایجاد شده ناشی از سهمیه بندی واردات برای بازرگانان و مشکلات ناشی از تغییرات رویه ثبت سفارش مورد بررسی و گفتگو قرار گرفت و اعضای کمیسیون از بخشنامه های متعدد و سیاست گذاری های نادرست دولت در این خصوص انتقاد کردند.

اعضای کمیسیون با ابراز نگرانی بخش خصوصی از بخشنامه مدیریت منابع و مصارف ارزی وزارتخانه برای تغییر فرایند تعیین سهم مجاز سالیانه بازرگان و واحد تولیدی برای ثبت سفارش خواستار اصلاح این مصوبه شدند.

به اعتقاد بازرگانان، دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت شامل مواردی می‌شود که به موجب آن واردات انواع کالاها با موانعی برای ثبت سفارش روبه‌رو است ضمن اینکه سهمیه بندی واردات مشکلاتی را برای تجار و بازرگانان ایجاد کرده است.

علی فرشادپور؛ رئیس کمیسیون بازرگانی و واردات اتاق بازرگانی یزد با بیان اینکه واردات و صادرات تفاوت فاحشی دارد و ارز کمتری هم وارد کشور می شود، گفت: از ابتدای امسال تاکنون 24 دستورالعمل و بخشنامه برای کاهش تولید داشته اند در حالیکه امسال رشد تولید نامگذاری شده اما بخشنامه ها برعکس است.

وی با بیان اینکه مشکل ما فقط ارز نیست که اگر آن را نیز تخصیص دهند مشکل برق و گاز هم داریم ادامه داد: دنبال حل مسئله هستیم و با توجه به اینکه در تلاشیم مشکلات بخش خصوصی را به دولتی ها انتقال دهیم تا بدانیم چه تصمیمی دارند و پیش از اینکه بخشنامه های خود را ابلاغ کنند تعامل با بخش خصوصی داشته باشند.

رئیس کمیسیون بازرگانی و واردات اتاق یزد اضافه کرد: بخش خصوصی 15 درصد از اقتصاد کشور را دارد و صادرات خود را می تواند با وارداتش متعادل کند و گلیم خود را از آب بکشد اما دولت سنگ اندازی می کند و فشار می آورد.

وی با انتقاد از چالش های ناشی از عدم تخصیص ارز عنوان کرد: سامانه نیما و بازار آزاد تفاوت فاحشی دارند اما به رسمیت شناخته نمی شود و تعادل هم برقرار نیست و ریشه آن دست بانک مرکزی و سیاست گذاری کلان کشور است که باید اصلاح شود.

رئیس کمیسیون بازرگانی و و اردات اتاق یزد خاطرنشان کرد: بانک مرکزی بزرگترین دارنده ارز است و باید مداخله کند نرخ آزاد را پایین بیاورد یا اینکه اگر می خواهد نرخ تعیین کند باید به شکلی پیش ببرد که نرخ آزاد وجود نداشته باشد نه اینکه نرخ آزاد باشد و به رسمیت نشناسند.

عباسعلی متوسلیان؛ عضو کمیسیون بازرگانی و واردات اتاق یزد هم با بیان اینکه بی توجهی دولت ها به هشدارهای بخش خصوصی در چنددهه متوالی چنین وضعیتی را رقم زده گفت: خطوط تولید قطعات یدکی می خواهد که باید از خارج کشور بیاوریم و دچار فرسودگی شده ایم و از سویی افق روشنی هم در پیش نداریم و وقتی سرامدان صنعت چنین ناامیدانه فعالیت کنند تاسف بار است.

وی با انتقاد از بخشنامه ها و ابلاغیه های پی در پی دولت افزود: مقررات دولت اجازه تامین ارز برای بخش خصوصی ندارد و طوری شده که فقط دغدغه اشتغال را داریم و اگر تعطیلی داشته باشیم آسیب های جدی در جامعه به دنبال دارد اما مسئولان چنین دغدغه ای ندارند.

علی اصغر بیگی دیگر عضو این کمیسیون هم با بیان اینکه دولتی ها می دانند تولید با مشکلات و معضلات متعددی مواجه است و مشکل ارزی هم دوچندان شده گفت: باید کارشناسی تر روی این موضوع بررسی صورت گیرد.

وی بیان داشت: اجرای این تصمیمات که غیرکارشناسی است، منجر به افزایش فعالیت غیررسمی، خروج سرمایه، اختلال در ترخیص کالاهای ثبت سفارش، کمبود مواد اولیه واحدهای تولیدی و کمبود عرضه محصولات خواهد شد که نتیجه همه این موارد فشار بیشتر بر نرخ ارز آزاد خواهد بود.

همچنین این نشست در حالی برگزار شد که نگرانی از برهم‌خوردن بازار گوشت قرمز در آینده نزدیک و رشد قیمت‌ مصرف‌کننده در این بازار و چاره‌جویی برای جلوگیری از رخ دادن چنین پیشامدی، به محور اصلی گفت‌و‌گوها در این نشست تبدیل شد.

به گفته اعضای کمیسیون بازرگانی و واردات اتاق بازرگانی یزد، عدم تامین گوشت قرمز می‌تواند منجر به افزایش قیمت بیشتر این فرآورده و کاهش مصرف شود که باید برای جلوگیری از این شرایط دولت و بخش خصوصی در تعامل با هم برای آن چاره‌جویی‌ کنند.

در این نشست برای بررسی امکان روند وارادت گوشت از مرزهای شرقی کشور ارتباط آنلاین  با علی خامه زر؛ رئیس اتاق بازرگانی بیرجند برقرار و در خصوص تبادل نظر شد.